our big journey

— New Zealand here we come!

Bondi, The Rocks och Darling Harbour

Kategori: Allmänt

Tredje mars, tredje dagen i Sydney hoppades vi slippa regnet och tog tidigt på morgonen tåg + buss ut till Bondi Beach. Detta är nästan lika populärt att besöka som Operahuset. Ett måste när man är i Syndey.

Idag var det inte så många som låg och solade och det var tur. Har hört att det kan ta flera timmar innan man ens får plats på bussen som tar en till stranden från tunnelbanan.

Även om det var en del moln kunde man njuta av värmen och sätta sig i sanden och titta på människorna som passerade. Man kunde också se en hel del surfare eftersom det blåste en hel del idag.

Innan vi lämnade Bondi åt vi en god men stark tacolunch på ett strandcafé.

Efter vi kommit tillbaka city tog vi en promenad förbi operahuset innan vi begav oss till det mysiga området The Rocks som är känt för sina många caféer, restauranger och gamla byggnader. Vi satte oss på ett gulligt café som hade bordsservering. Det blev en riktig "Go'fika" och trevligt samtal med mormor.

Fotot tog ute vid Mrs Macquarie's Chair där många fotografer tagit vackra bilder. Vi gjorde så gott vi kunde..

Go'fika och mormor i telefon

Efter The Rocks gick vi över Harbour Bridge till andra sidan för att ta fina bilder av bron och Operahuset. Hade fått tips om att det är dit man ska gå när man vill ta de riktigt fina bilderna. Regnet hängde i luften hela tiden när vi gick över bron och precis när vi kom över öppnade sig himmelen. Vi fick springa och ta skydd. Stod under ett tak och tryckte i en kvart tills det blev ett litet uppehåll. Då sprang vi ner till vattnet och tog några bilder under ynka 2 minuter innan regnet brakade loss igen. Då tog vi tunnelbanan tillbaka till city och Darling Harbour där vi åt vår middag på en av hamnrestaurangerna. Tack vare de bristande matematikkunskaperna hos personalen blev det en billig middag i slutändan.

Darling Harbour från Sydney Tower Eye, se fler bilder i nästa inlägg...

Hann se nästan hela Sydney på en dag. Efter en glass vid hamnen tog vi oss nöjda och glada tillbaka till vandrarhemmet.